Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Litet inlägg om feminism och köns skillnader

Av Emma Papapie - 12 mars 2015 16:56

*Diskutioner är välkomna i komentarerna -  men var mogna och respektera varandras åsikter!*

 

Topnot (motsatsen till fotnot) : Jag kommer inte in på sso pga "allmänt fel" 

 

Så..! Till saken nu mina kära vänner (: (och ovänner..?) Män som grupp pratar om 'feminister' som: 

- - manshatare

- -  och som 'feminazim' (som feminister blir ställda bredvid nazister?) 

 

MEN. Hör och häpna; MANSHAT är en reaktion ur KVINNOHAT *gasps*. Män som kallar kvinnor för manshatare är oftast dom som sälnger ur sig "håll käften din lilla hora" och "Jävlar vad sexigt ass du har, men om du har stringtrosor skulle du se ännu sexigare ut" 

 

Och om du höll käften skulle det vara lättare att leva. 

 

För en av dom VÄRSTA "kompilmangerna" man kan få är "du skulle se så snygg ut om du satte på dig dethär istället för..." FÖR NEJ DET ÄR INGEN J*VLA KOMPLINGMANG. Det är ett mer "diskret" sätt att säga "Du duger inte om du inte sätter på dig dethär" 

 

Här är ett utdrag ur min och en fd. kompis konversation, vi kan kalla den här kompisen för "M"

 

J: Du måste börja stå upp för digsjälv. 

 

M: Ja men om jag säger nej så börjar dom hacka på mig. 

 

J: Machokulturen har nog tagit över lite för mycket. 

 

M: ????

 

J: Machokulturen där killar uppfostras till o vara macho af. 

 

M: Alltså du säger alltså att jag fått en annorlunda uppfostran för att jag är kille? 

 

Det är exakt vad jag säger för; normen är vit, hetrosexuell och Macho Allternativt om man är kvinna; vit, hetro och sexig. Det finns tilloch med en MANSDAG! 

 

Skillnaden emellan internationella kvinnodagen och internationella mansdagen: 

Kvinnodagen: Uppmärksammar jämnställd het och förtryck och utsatthet för och emot kvinnor. 

mansdagen: Uppmärksammar och hyllar män. 

 

Nej jag säger inte att femenism är jämnställdhet men det är verktyget till jämnställdhet. För att kvinnors position i samhället ska höjas måste mäns sänkas lite. Det är detta som män upplever som hot emot deras roll. 

 

och vad jag sa om att hetrosexuell är normen finns det väldigt mycket i. Redan på dagis får vi lära oss att "pojkar ska gilla flickor" och "flickor ska gilla pojkar" igenom tv, böcker, leksaker och media. Överallt finns det. Att flickor kan gilla flickor och pojkar kan gilla pojkar är det ingen som nämner, jag förstod först vad 'lesbisk' betydde i FYRAN för att min lärare var det och jag fick direkt itryck i skallen på mig att 'bög' och 'lesbisk var fel' av folk runt mig. 

 

En sak som slog mig nu; Det var INGEN lärare som sa något när någon utav killarna i klassen ropade "BÖG" efter någon annan. Själv blev jag kallad bög flera gånger fast jag är tjej...? Min comeback på det var "Nä tyvärr jag är tjej". Men ingen som reagera på att man blev kallad bög eller lesbisk... Väldigt konstigt. Fast inte alls. Eftersom normen trots allt är hetrosexuell. 

 

För er som kanske inte vet vad allt ovan betyder ska jag förklara lite snabbt: 

 

Hetrosexuell -  Dras till motsatta könet. 

 

Bisexuell -  Dras till båda könen

 

Homosexuell (eller lesbisk o bög) -  dras till samma kön.

 

Asexuell -  Känner ingen sexuell draging till någon. (detta betyder dock inte att dom kan vara kära och ha känslor) 

 

Denna normen sätter mycket press på unga människor som är bi, homo, eller A-  sexuella människor. Själv var jag väldigt osäker på min egen läggning, och är fortfarande inte helt säker. Inte heller vågar jag rikigt gå ut med vem jag är till 100%. 

 

För ja. Jag är rädd för reaktionerna jag skulle få. 

 

Bög och lesbiskt jag vänts till något negativt och räknades i svergie till år 1974 (jag tror det, rätt mig om jag är fel) som en sjukdom. 

 

Än idag är det fortfarande inte acceptabelt överallt. Hade två killar eller tjejer kommit hand i hand till skolan och stått o hånglat i korridorena hade folk kollat och undrat men utan att ifrågasätta. 

 

Rasism är ungefär motsattsen till femenism. Rasism är diskriminering av folkgrupp (svarta, muslimer, judar mm). Rasism existerar i dom mindre "hålorna" där det är 99% vita och så tidigt som idag fick jag höra. "Vad fan håller asisaten på med?" När en liten österländsk flicka höll på o missa bussen o sprang ikapp den. Varför inte bara säga "vad håller hon  på med?" 

 

  

 

Dethär är en bild som ger mig en liten tankeställare (:. Folk pratar ALLTID om "insidan" som räknas men är fortfarande "Ush hur kan negern vara en bra mamma?" kolla på bilden och säg till om du ser någon skillnad. 

 

Vit, Svart, homo, fet, emo mm är adjektiv som beskriver något. Men i folkmun har svart, homo, fet, emo mm blivit något negativt som bör undvikas. 

 

Så någonting att lägga på minnet (: Alla är vi likadana i kött o blod. 

 

Sen underviker jag en del individer pga av deras personligheter. Te.x att dom är allmänt otrevliga eller stör sig på mig. Jag har inte tid för folk som inte gillar mig. 

 

Denna texten var något jag mådde bra av o skriva! (: Kommer antagligen dyka upp lite då och då (; *spoilers* Trivdes med och säga lite vad jag kände. Jag är väldigt intresserad av humanism och psykologi och spenderar mycket tid på att slö surfa och läsa om femenism, rasism och psykisk (o)hälsa. 

 

 

Om ni inte delar mina åsikter eller har något o tilllägga eller några frågor o önskingar om vad jag ska ta upp är ni mer än välkommna o skriva i komentarerna (: 


Ha de (: 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Papapie - 13 april 2015 01:46

Halloj! Hittade en flashback tråd där folk spekulera i varför 1D och Jb får så mycket hat och det va allt ifrån skit musik och att dom inte va äkta osv.    Tja jag är hardcore 1D lover och älskar pojkarna. För mig är det mest korkat o säga att de...

Av Emma Papapie - 24 mars 2015 20:54

Eftersom slösurfa ligger i mina intressen har jag SJÄLVKLART läst på Flashback forum -  rolig tidsfördrift --  Och hitta en tråd om förbud mot kamphundar och en jävligt bra fråga kom up.    Vart dras gränsen för en kamphund?  Själv drar jag min...

Av Emma Papapie - 23 mars 2015 18:28

Något som jag underhåller mig med är att slöläsa trådar på flashback o hitta en rätt gammal -  som för första gången skrämmer upp mig.    Tråden handlar om att feta tjejjer borde få betala böter för sin fetma och spärras in så "vanligt" folk slap...

Av Emma Papapie - 17 mars 2015 18:57

Tänkte prata om något lite känsligt ämne för mig -  Philophobia.    Philophobia brukar förklaras som "rädslan att bli kär". Eller mer venteskapligt; Rädslan för o ha en känslomessig koppling till någon.    Philophobia kan uppstå efter ett tra...

Av Emma Papapie - 7 mars 2015 11:35

Jag kan ärligt inte påstå mig vara felfri. Jag tror dock inte att jag brytit emot några regler ang sso. (utom vildhäst buggen men ah). Och just nu sitter jag o skrattar arset av mig !   För er som inte fattat rikigt: Sso har stängt av en del spel...

Presentation


Jag är Paj, som jag kallas i Sso (:
Detta är min blogg!
Jag bloggar om sånt jag stör mig på och som jag tycker är kul!

Mer av en personlig blogg men med min sso karaktär.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards